Dezolacja

krótkometrażowy film postapokaliptyczny

Relacja: Nuklearny piknik w Muzeum Obrony Cywilnej w Warszawie

Mini relacja fotograficzno-filmowa z prezentacji dema produkcyjnego do krótkometrażowego filmu fabularnego „Dezolacja” na Nuklearnym Pikniku w Muzeum Obrony Cywilnej w Warszawie – 19.05.2017. Byliśmy w tam w składzie Damian Wis – Producent i Łukasz Sieroń – Łowczy. Strój Łowczego zdobył nagrodę za najlepszy męski cosplay.

Świetna zabawa i super atmosfera! Dzięki za gorące przyjęcie i wsparcie. Mamy swój pierwszy mały sukces – Łukasz wygrał w kategorii męskiej konkurs strojów w bardzo zaciętej walce – wiele cosplay’ów było świetnych.

Jeśli będziecie w stolicy to zajrzyjcie koniecznie 😉 https://www.facebook.com/MuzeumOC

Prace nad filmem – maska Łowczego

Materiał o tym jaki był pomysł na maskę Łowczego

i dlaczego nie został wykorzystany.

Ostatecznie maska została wykonana przez Łukasza Sieronia i wygląda tak:

006

#3 – O filmie: 5 powodów

5 powodów dla których realizujemy Dezolację.

Przede wszystkim, jako twórcy filmowi, chcemy podjąć próbę przywrócenia z niebytu kina fantastycznego w Polsce. To może się udać tylko wspólnymi siłami i przy Waszym wsparciu. Zrobienie Dezolacji to pierwszy krok w tym kierunku.

Po drugie, chcemy zobaczyć, czy da się razem z Wami zrobić film. Film w którym weźmiecie udział, nie tylko jako wspierający, ale także m.in. jako epizodyści. DEZOLACJA ma szanse powstać tylko wspólnymi siłami.

Po trzecie, chcemy pokazać, że piękno tkwi również w rozpadzie. Wielu osobom wydaje się, że opuszczone budynki szpecą krajobraz. My wiemy, że jest inaczej i chcemy to pokazać.  A Górny Śląsk i Zagłębie to wymarzone miejsce na realizację takiej produkcji.

Po czwarte, chcemy zwrócić uwagę, że jak bardzo ważne jest to co zostawiamy po sobie. Jakie wartości i ideę przekażemy następnym pokoleniom. Szczególnie teraz, gdy tak wiele rzeczy jest relatywizowane i zaciera się różnica między kłamstwem i prawdą.

Po piąte, chcemy się wzajemnie od siebie uczyć i rozwijać. Dzięki temu, kolejne nasze filmy mają szanse być coraz lepsze. A może kiedyś na festiwalu filmowym w Gdyni będziemy mogli serdecznie podziękować Wam za wsparcie okazywane od samego początku… kto wie ;-).

#2 – O filmie: 1 Dzień zdjęciowy

21.04.2017 – Oto unikalne fotografie znalezione w opuszczonym mieście. Na zdjęciach widzimy twórców podczas realizacji zdjęć do filmu oraz do video crowdfundingowego.

#1 – O filmie: Dlaczego czerń i biel?

W cyklu #O filmie będziemy wam odpowiadać na pytania, które najczęściej zadajecie odnośnie tego, jak nasz film będzie wyglądać. Tym samym postaramy się odsłonić trochę naszego warsztatu filmowego.

W tym wpisie odpowiemy na pytanie: Dlaczego, w dobie cyfrowych kamer, nasz film postapokaliptyczny film będzie czarno-biały? Kilkanaście lat temu, gdy filmy kręciło się na taśmie filmowej wybór ten najczęściej (w przypadku produkcji niezależnych) był podyktowany możliwościami finansowymi. Teraz nie ma już takich ograniczeń i rejestracja filmu kolorowego i czarno-białego kosztuje tyle samo.

Barwa jest jednym ze środków wyrazu bardzo istotnym dla malarstwa i filmu. Zredukowanie filmu do określonej gamy kolorów jest decyzją, która wpływa silnie na odbiór filmu przez widza. Barwą można podkreślić dane sceny filmu lub nastrój bohatera. Psychologia koloru do silne narzędzie w rękach filmowców. Na gamę kolorów jaką widzimy w filmie składa się nie tylko decyzja reżysera filmu, choć to on musi wszystko koordynować. Autor zdjęć, scenograf, kostiumograf, montażysta i kolorysta również mają swój znaczący wkład w kolorystykę filmu.

Genialny Klan - reż. Wes Anderson

Genialny Klan – reż. Wes Anderson

 

W przypadku Dezolacji  kolorem jest brak koloru, ponieważ brak koloru jest też kolorem. Brzmi enigmatycznie? Chcemy widza zaprosić do surowego świata. Świata nieprzyjaznego. Naszym zdaniem nic tak nie wpłynie na widza, jak wytrącenie go z przyzwyczajenia oglądania świata w kolorze. Zmusi go to do większej koncentracji. Bardziej widoczna stanie się gra światła i cienia, faktur. Lepiej widoczny będzie brud i kurz. Zbuduje to odpowiedni klimat w naszym filmie.

_MG_5578

fot. Damian Wis

Dla nas ma to jeszcze dwie inne wartości. Po pierwsze: krew, którą będzie widać na ekranie będzie czarna. Czerń i czerwień w na filmie czarno-białym wyglądają niemal identycznie. Oprócz krwi pojawi się też czarna lepka maź jako oznaka choroby. Zależy nam na tym, żeby zatrzeć granicę między jednym a drugim. Po drugie: emocje bohaterów rozpięte są od nadziei do rozpaczy. Nic lepiej nie symbolizuje nadziei jak biel, a rozpaczy jak czerń. Pomiędzy nimi jest cała gama odcieni.

_MG_5633

fot. Damian Wis

Plakaty filmowe do filmów postkatastroficznych 1959 – 2015

Wraz z rozwojem kina i reklamy zmieniały się także sposoby promocji. Jednak plakat towarzyszy filmowi od bardzo długiego czasu. Poniżej przedstawiamy zbiór plakatów do postkatastroficznych filmów od roku 1959 do 2015, czyli 56 lat historii kina. Od amerykańskiego filmu Ostatni brzeg przez polski O bi, o ba kończąc na nowym Mad Maxie.

Ostatni brzeg - 1959

Ostatni brzeg – 1959

Planeta małp – 1968

Planeta małp – 1968

Człowiek Omega – 1971

Człowiek Omega – 1971

Zardoz – 1974

Zardoz – 1974

Chłopiec i jego pies – 1975

Chłopiec i jego pies – 1975

Stalker – 1979

Stalker – 1979

O-bi, o-ba: Koniec cywilizacji – 1984 – dystrybucja międzynarodowa

O-bi, o-ba: Koniec cywilizacji – 1984 – dystrybucja krajowa

Wodny świat - 1995

Wodny świat – 1995

12 Małp - 1995

12 Małp – 1995

Jestem legendą - 2007

Jestem legendą – 2007

Czas wilka - 2003

Czas wilka – 2003



Zapisz się do newslettera i otrzymaj ebooka z wyborem 19 najlepszych szortów w klimacie postapo z 2016 oraz 11 teledysków.
Ponad 4 godziny oglądania!

 

Droga - 2009

Droga – 2009

Księga ocalenia – 2010

Księga ocalenia – 2010

Snowpiercer: Arka przyszłości - 2013

Snowpiercer: Arka przyszłości – 2013

Mad Max: Fury Road - 2015

Mad Max: Fury Road – 2015

Urbex w 1841 roku

Jak mogły wyglądać początki Urbexu? Czy chodzenie i fotografowanie opuszczonych miejsc to domena czasu cyfrowej fotografii? Kto mógł być pionierem miejskiej eksploracji

Wyobraźcie sobie, taki świat: w USA Samuel Morse wysyła pierwszą wiadomość telegraficzną. Fryderyk Chopin kończy 34 lata. Na świat przychodzi Karl Benz. We Francji Karol Marks poznaje Fryderyka Engelsa. W Polsce rozpoczyna się budowa połączenia kolejowego pomiędzy Krakowem a Mysłowicami.  Natomiast w Szkocji powstaje ta fotografia:

Opactwo Melrose, 1841

William Fox Talbot, Melrose Abbey, 1841

Bez wątpienia to jedna z pierwszych fotografii opuszczonego miejsca. Powstała 1 października 1844 roku. Wykonał ją pionier fotografii William Fox Talbot. Twórca przełomowej techniki – kalotypii. Jej innowacyjność polegała na umożliwieniu fotografowi powielania utrwalonego obrazu fotograficznego w nieskończoność. Talbot opracował specjalny papier, który naświetlał prostej konstrukcji apartem. Po wywołaniu otrzymywał negatyw z którego mógł stworzyć wiele kopii swoich zdjęć. Coś co dzisiaj wydaje się oczywistością, wtedy było wielkim przełomem.

via GIPHY

Co to za miejsce? Jest to Opactwo Melrose położone w południowej Szkocji. Rycina przedstawia stan z 1800 roku. Msze były odprawiane tam aż do 1812 roku, dopóki nie wybudowano w mieście nowego kościoła. Wynika z tego, że Talbot wykonał swoją fotografię 32 lata po tym jak budynek został opuszczony. Nie jest to bardzo odległy czas. W 2018 roku tyle samo lat minie od ewakuacji miasta Prypeć. Można uznać, że William Fox Talbot jako pionier fotografii był również pionierem Urban Exploringu.




Zapisz się do newslettera i otrzymaj ebooka z wyborem 19 najlepszych szortów w klimacie postapo z 2016 oraz 11 teledysków.
Ponad 4 godziny oglądania!

Aparaty fotograficzne używane w przez Wiliama Talbota w okresie 1840-1842

Aparaty fotograficzne używane w przez Williama Talbota w okresie 1840-1842

Dotarł ze swoim fotograficznym ekwipunkiem do opuszczonego miejsca, wykonał zdjęcia i zgodnie z zasadami Urbexu, zostawił tylko ślady stóp. W tamtych czasach na podróże mogli pozwolić sobie najbogatsi a grupowe zwiedzanie zabytków było w powijakach. Dość powiedzieć, że rok przed wykonaniem tej fotografii – w 1841 roku – Thomas Cook zorganizował pierwszą wycieczkę turystyczną z Leicester do Loughborough na wiec dla abstynentów.

 

Negatyw i 40 odbitek, a także inne fotografie wykonane przez twórcę kalotypii możecie zobaczyć na stronie Muzeum Foxa Talbota, które niedawno udostępniło online swoje zasoby pod adresem http://foxtalbot.bodleian.ox.ac.uk/search/

8 najlepszych krótkometrażowych filmów postapokaliptycznych z 2016 roku.

8 najlepszych krótkometrażowych filmów postapokaliptycznych z 2016 roku.

8 najlepszych krótometrażówek postapokaliptycznych z 2016

Poznaj 8 najlepszych krótkometrażówe w klimacie postapokaliptycznym

Chcieliśmy się z wami podzielić naszym wyborem najlepszych krótkometrażowych filmów post apokaliptycznych z 2016. Kryterium było proste: filmy musiały być udostępnione do oglądania w 2016 roku na youtube lub vimeo i musiały nam się spodobać. Poniżej prezentujemy 8 najlepszych krótkometrażowek. Mało? To zapiszcie się do newslettera a w zamian wyślemy na maila link do poszerzonego zestawienia. Zawiera ono kolejne 11 filmów, które zrobiły na nas wrażenie oraz 11 teledysków. Dlaczego warto? Pomożesz nam zrobić film, a sam otrzymasz ponad 4 godzinną postapokaliptyczną ucztę.

1. Arene

Akcja filmu osadzona jest w postapokaliptycznej przyszłości. Ludzie wywołali i przegrali wojnę z maszynami, które stworzyli. Przerażona Arene odzyskuje świadomość na pokładzie samolotu wojskowego. Jej porywacze, wktórce przekonują się kim naprawdę jest. Arene robi ogromne wrażenie pod każdym względem. I koncepcja świata, gra aktorska i ogólny poziom realizacyjny może śmiało równać się amerykańskim filmom akcji. Z materiału making of można się dowiedzieć, że zbudowanie wnętrza samolotu zajęło 20 dni. Arene to zdecydowanie numer jeden w  rankingu krótkometrażowych filmów postapokaliptycznych z 2016 roku.

Arene – Scifi Short Film from Henrik BC on Vimeo.

2. DAYS of EVA

Film, opublikowany na profilu autora muzyki, zachwycił nas kameralnością, przemyślaną strukturą, zdjęciami i kostiumem głównego bohatera. Udowadnia, że dobre postapo nie musi się opierać na bieganiu i strzelaniu do każdego jeszcze żyjącego człowieka. Podzielamy ten pogląd i umieszczamy go w ścisłej czołówce.

Out of Breath DAYS OF EVA from Adam Daudrich on Vimeo.

3. Hollow Men

Postapokaliptyczny krótki metraż inspirowany wierszem, chyba najbardziej postapokaliptycznego poety XX wieku, Thomasa S. Eliota. Filmowa adaptacja “Wydrążonych ludzi”pozwala szybko wejść w klimat. Ujęcia w zwolnionym tempie dodają smaku wyjątkowej atmosferze filmu. Zapraszamy krótkiej podróży po zniszczonej górskiej drodze i do wsłuchania się w pustkowie.

Hollow Men from Christopher Bevan on Vimeo.

4. Growing Pains

W takim zestawieniu musi się pojawić choć jeden film inspirowany kultową grą Fallout. I to właśnie jest Growing Pains. Opowieść o niezdecydowanym absolwencie liceum, który zostaje wepchnięty w uniwersum Fallouta. Już pierwsze dźwięki utworu Bustin’ Surfboads zespołu The Tornadoes (znanego m.in. z Pulp Fiction) zapowiadają, że oglądanie tego filmu to będzie czysta przyjemność.

„Growing Pains” A Fallout Fan Film from Trevor Stevens on Vimeo.

5. SALONE DEL MOBILE 2016

Pełna i oficjalna nazwa filmu to: „Before Design: Classic. Tradizione nel futuro”. Film został wyreżyserowany przez Matteo Garrone m.in. twórcę filmów Gomorra (2008) i Pentameron (2015) z Salmą Hayek w roli głównej. Film był częścią wystawy podczas Targów Meblowych w Milanie w 2016 roku. W postapokaliptycznej przyszłości „zamiatacze” zbierają meble z innych epok (dokładniej z okresu od Ludwika XV do roku 1910). Przekonajcie się jak wygląda barokowy przepych zestawiony z postapokaliptycznymi wnętrzami zniszczonych budynkach.

SALONE_DEL_MOBILE 2016 from stuart greenwald on Vimeo.

6. Nightsatan and the Loops of Doom

Tytuł jest niezły, co? Ten szort to – cytująctwórców – “The ultimate post- apocalyptic synthesizer short film.” Twórcy są Finami. T Sam film powstał najprawodopodobniej juz w 2014 roku, jednak dopiero teraz twórcy zdecydowali się go udostępnić. Ma to związek z próbą przekształcenia filmu w pełnymetraż. Film zdecydowanie dla fanów łączenia stylów i gatunków. Znajdziemy tu:  surrealizm, postapo, musical, elektroniczne lata 80-te i estetykę Kampu. Na dodatkową zachętę dodamy, że są cycki już w pierwszych 30 sekundach filmu.

7. Lori Nix’s Post-Apocalyptic Dioramas

Tym razem coś bardziej rzeczywistego. Mini dokument o Lori Nix – nowojorskiej artystce, która tworzy postapokaliptyczne dioramy. Fascynuje ją wizja opuszczonych metropoli, do których wdziera się przyroda i daje wyraz temu w swoich pracach.

Przed miejscem 8 mamy taką ofertę dla was:

zapis



8. EOS

Zestawieniu niemogło zabraknąć animacji. Szczególnie takiej z ciekawym zakończeniem. Główny bohater – Machango, żyje w podziemnym mieście. Jest zafascynowany niebem i słońcem, którego nigdy nie poznał.

EOS from Jon Vivanco on Vimeo.

Na koniec wszystkich wędrowców po naszym zestawieniu zapraszamy na drinka!

FMI303 Gruff by Kara Stone from Film & Moving Image at Stevenson on Vimeo.

Jak lepiej nagrywać filmy smartfonem?

Co zrobić, żeby jakość nagrania wideo ze smartphona była jak najlepsza? Na początek wystarczy znać 5 zasad, które sprawią, że twój film znacząco zyska na jakości.


Nieważne czy zaczynasz kręcić wideobloga, film crowdfundingowy, relację z imprezy,  filmik ze swoją córką w roli głównej, czy robisz przekaz na żywo.  W każdej sytuacji warto pamiętać o poniższych zasadach.

„Najlepszy aparat to ten, który masz przy sobie.” Chase Jarvis

 

Prawda jest taka, że ani model, ani cena smartfona nie są najważniejsze. Nie ma co się rozpisywać czy lepszy jest flagowy model Samsunga, czy przebija go produkt Apple. Wystarczy smartfon, który mamy przy sobie. Chase’a Jarvis fotografował przy użyciu Iphone’a, ponieważ zawsze miał go przy sobie i nie był mu potrzebny zaawansowany aparat, żeby wydać album fotograficzny. W fotografii często doskonałość techniczna schodzi na dalszy plan, kiedy liczy się moment. Czy w przypadku social media nie jest podobnie? Spójrz na swoje przyzwyczajenia i odpowiedz sobie na pytanie: ile materiału wideo z portali społecznościowych oglądasz na pełnym ekranie komputera albo na dużym telewizorze i zachwycasz się jakością obrazu? Sądze, że jeśli już to najczęściej są to profesjonalne produkcje wykonane z myślą o takim odtwarzaniu. W codziennej komunikacji, która może być bardzo spontaniczna nie jest to niezbędne.

Główny aparat w smartfonie

Główny aparat w smartfonie

1. Używaj kamery głównej

Smartfony mają najczęściej dwie kamery/aparaty. Jedną z przodu do wideorozmów i drugą z tyłu. Najwyższą możliwą jakość zapewnia ta, która jest z tyłu i tylko jej używaj do nagrywania wideo. Ponieważ zawsze ma ona lepsze parametry, co napewno potwierdzi to specyfikacja techniczna telefonu. Otrzymana jakość nagrania będzie zrekompensowała brak podglądu na żywo w przypadku, gdy będziesz nagrywać siebie. Więc niezbędne będzie zrobienie nagrania próbnego, żeby ocenić czy stoisz we właściwym miejscu. Przed rozpoczęciem nagrania należy sprawdzić też czy ustawiona jest najwyższa jakość nagrywania.

2. Używaj statywu

Inwestycja w nawet najtańszy statyw i uchwyt do mocowania smartfona napewno się zwróci w postaci dobrych ujęć. Korzystanie ze statywu to nie żaden obciach. Statyczne ujęcia są cały czas wykorzystywane w filmach i przedewszystkim statyw daje dużą kontrolę nad kadrem.

Można go ustawić w dowolnym miejscu: przy biurku, przy ścianie z logiem firmy, w neutralnym pomieszczeniu, gdzie panuje cisza. Kręcąc siebie można stać lub siedzieć i ustawić telefon na wysokości naszego wzroku. Za każdą próbą otrzymamy powtarzalne ujęcięcie. Statyw zapewni nam komfort nagrywania, bo nie trzeba się martwić o to, że spadnie lub zsunie się w najważniejszym momencie. Do statywu można doczepić kartkę z tekstem, który mamy przeczytać.

3. Zadbaj o dobre oświetlenie.

Większość smartfonów nie posiada zaawansowanych opcji pozwalających na ustawienie stałej jasności filmowanej sceny. Pomiar światła jest mierzony automatycznie z poziomu matrycy telefonu. Dlatego należy trzymać się zasady, że mocne źródła światła nie mogą znajdować się za nami. W praktyce nie kręcimy siebie na tle okien lub gdy za nami są inne silne źródła światła np. lampy halogenowe czy słońce. Kamera w smarfonie tak ściemni obraz, że będzie widać to, co za oknem a my będziemy anonimową czarną postacią. Światło powinno świecić nam na twarz albo być równomiernie rozproszone jak na np. w pochmurny dzień. W skrócie: Światło ma świecić na twarz a nie na tył głowy.

4. Zadbaj o dźwięk.

Mikrofon kwaratowy

Mikrofon kwaratowy

Dźwięk jest najważniejszym czynnikiem jeśli chodzi o profesjonalizm produkcji. W smartfonach głośność nagrania jest ustawiana automatycznie. To oznacza, że bez względu czy będziesz mówić cicho czy krzyczeć urządzenie stara się utrzymać ten sam poziom głośności przez cały czas. To zmusza do dwóch rzeczy:

  • Po pierwsze: Należy ograniczyć do minimum dźwięki, które dochodzą z tła, bo będą zarejestrowane jako głośniejsze niż są w rzeczywistości. Najbezpieczniej jest wybrać pomieszczenie, w którym będziemy sami i które nie będzie duże i puste, bo wtedy pojawi się pogłos.

 

  • Po drugie: Odpowiednia odległość od telefonu. W przypadku dźwięku obowiązuje zasada: im bliżej, tym lepiej. Dokładnie tak, jak z rozmową. Lepiej stać blisko rozmówcy a nie 100 metrów dalej.

Aby poprawić jakość nagrania warto użyć zewnętrznego mikrofonu. Pozwoli on oddalić się od telefonu i polepszy jakość dźwięku. Jaki mikrofon wybrać? Rozwiązania mogą być różne w zależności od budżetu i telefonu jaki posiadamy. Na przykład Apple ma w ofercie doczepiany moduł z mikrofonem do swoich telefonów. Jednak lepszym rozwiązaniem może być zakup mikrofonu krawatowego. Wtedy zyskasz większą swobodę w działaniu. Jednak z własnego doświadczenia wiem, że te najtańsze modele mogą zebrać też szuranie o tkaninę, więc trzeba uważać przy nagrywaniu. Najlepiej wybrać się do sklepu i przetestować przed zakupem (lub obejrzeć recenzje).




Zapisz się do newslettera i otrzymaj ebooka z wyborem 19 najlepszych szortów w klimacie postapo z 2016 oraz 11 teledysków.
Ponad 4 godziny oglądania!

 

5. Zadbaj oto co zobaczy widz.

Estetyka kadru jest niezmiernie ważna. Należy zadbać o to, co zobaczy widz i zastanowić się, co chcemy pokazać. Choćby dlatego, że to pojedyńcza stopklatka z filmu często zachęca nas do jego odtworzenia.

  • Pion czy poziom?

Oczywiście, że kadr powinien być poziomy, czyli ma być dłuższy niż szerszy. Tak jest w kinie, telewizji i na ekranie komputerów.

  • Kompozycja kadru.

Najbezpieczniej jest, gdy najważniejszy element (czyli My :-)) znajdujuje się na środku ekranu i zajmuje jego znaczącą część. Wtedy uwaga widza skupia się na nas, a na otoczeniu.

  • Estetyka otoczenia.

Warto się temu przyjżeć temu co dookoła, żeby nie było później kompromitujących niespodzianek i przed nagraniem zadbać o schludność otoczenia. Tym momencie możemy pomyśleć o brandingu nagrania. Jak najprościej: w tle być widoczne logo lub jakiś element charakterystyczny dla marki a na biurku może znajdować się firmowy kubek.

To moim zdaniem 5 najważniejszych zasad, które ułatwią stworzenie samodzielnie filmu wideo za pomocą smartfona. Więkość moich rad pokrywa się z tym, co zaprezentował w swoim filmiku Kuba Klawiter. Jeśli chcesz zobaczyć efekty stosowania tych rad w praktyce, to obejrzyj jego 7 minutowy film. Z pewnością dopełni twoją wiedzę i np. usłyszysz dlaczego warto użyć zewnętrznego mikrofonu.

Natomiast jeśli masz dodatkowe pytania i wątpliwości to zapraszam do ich zadawania.

 

Zaangażuj się już teraz. WSPÓŁTWÓRZ Dezolację! Polub nas na FB!
facebook dezolacja film

© 2017 Dezolacja

Theme by Anders NorenUp ↑

Zapisz się do newslettera.

Tak, Chcę otrzymywać newsletter.

FreshMail.pl