W cyklu #O filmie będziemy wam odpowiadać na pytania, które najczęściej zadajecie odnośnie tego, jak nasz film będzie wyglądać. Tym samym postaramy się odsłonić trochę naszego warsztatu filmowego.

W tym wpisie odpowiemy na pytanie: Dlaczego, w dobie cyfrowych kamer, nasz film postapokaliptyczny film będzie czarno-biały? Kilkanaście lat temu, gdy filmy kręciło się na taśmie filmowej wybór ten najczęściej (w przypadku produkcji niezależnych) był podyktowany możliwościami finansowymi. Teraz nie ma już takich ograniczeń i rejestracja filmu kolorowego i czarno-białego kosztuje tyle samo.

Barwa jest jednym ze środków wyrazu bardzo istotnym dla malarstwa i filmu. Zredukowanie filmu do określonej gamy kolorów jest decyzją, która wpływa silnie na odbiór filmu przez widza. Barwą można podkreślić dane sceny filmu lub nastrój bohatera. Psychologia koloru do silne narzędzie w rękach filmowców. Na gamę kolorów jaką widzimy w filmie składa się nie tylko decyzja reżysera filmu, choć to on musi wszystko koordynować. Autor zdjęć, scenograf, kostiumograf, montażysta i kolorysta również mają swój znaczący wkład w kolorystykę filmu.

Genialny Klan - reż. Wes Anderson

Genialny Klan – reż. Wes Anderson

 

W przypadku Dezolacji  kolorem jest brak koloru, ponieważ brak koloru jest też kolorem. Brzmi enigmatycznie? Chcemy widza zaprosić do surowego świata. Świata nieprzyjaznego. Naszym zdaniem nic tak nie wpłynie na widza, jak wytrącenie go z przyzwyczajenia oglądania świata w kolorze. Zmusi go to do większej koncentracji. Bardziej widoczna stanie się gra światła i cienia, faktur. Lepiej widoczny będzie brud i kurz. Zbuduje to odpowiedni klimat w naszym filmie.

_MG_5578

fot. Damian Wis

Dla nas ma to jeszcze dwie inne wartości. Po pierwsze: krew, którą będzie widać na ekranie będzie czarna. Czerń i czerwień w na filmie czarno-białym wyglądają niemal identycznie. Oprócz krwi pojawi się też czarna lepka maź jako oznaka choroby. Zależy nam na tym, żeby zatrzeć granicę między jednym a drugim. Po drugie: emocje bohaterów rozpięte są od nadziei do rozpaczy. Nic lepiej nie symbolizuje nadziei jak biel, a rozpaczy jak czerń. Pomiędzy nimi jest cała gama odcieni.

_MG_5633

fot. Damian Wis